Karpathos 2009

Dag 1:

Flyg ner till den lilla flygplatsen, möttes av turkost hav och varmt väder. Det första jag gjorde när jag kom till hotellet var att dra av mig jeansen och ta på mig shorts och sedan lägga mig på en solstol vid poolen. På kvällen åt vi på hotellet, vi var alldeles för trötta för att ta oss någonstans. Bläckfisk blev det såklart. Jag träffade en supersöt liten kattunge.

 

Dag 2:

På fredagen la vi oss hela familjen vid stranden, en strand full av sten, men små, så det gjorde inte ont att gå. Efter lunchen gick vi till en annan strand lite längre bort vid vår by Amoopi. VI åkte in till huvudstaden och handlade lite och passade på att ta en fika. På kvällen gick vi till en restaurang som låg i backen, god mat och härlig service. Vi fick den grekiska drycken Ouzu, som är sprit blandat med vatten så att det blir vitt med is i. Det smakar lakrits och hostmedicin. :D

 
Dag 3:

Lördag, så tog vi vår fina hyrbil och åkte slingriga vägar bort till en av Medelhavets top tio-stränder-Apella. En vacker strand med fantastisk natur. Jag smörjde in mig i min tyska sololja och brände mig rejält den dagen. Jag passade även på att snorkla och vi åt en god lunch uppe på en taverna. På kvällen tog vi bilen till Karpathos huvudstad, middagen var väl inte den bästa men det var roligt att vara tillsammans med familjen. Vi fick självklart Ouzo och lite senare tog jag Frappe som är iskaffe. Det dracks i massor kan jag lova.

 

Dag 4:

Idag åkte vi på en båttur, jag känner att jag lika gärna kunnat legat på stranden, men men, gjort är gjort. Med båten åkte vi till en liten strand som bara kunde nås med båt, där åt vi souvlaki, alltså grillspett och sallad, innan båten gick vidare till Apella där vi varit dagen innan. På kvällen gick vi till en annan restaurang i backen, där åt jag och mamma moussaka, det var den godaste jag någonsin ätit vill jag lova.

 

Dag 5:

Vi bytte ut vår bil mot en jeep och tog oss upp till staden Olympos, en bergsby som fick el och vatten på sent 70-tal. De gamla kvinnorna gick runt med sina traditionella dräkter men turismen hade hittat hit, och det fanns många små butiker. De sista 3 milen upp till Olympos är grusväg och inte en fin sådan, vägen är nästintill framkomlig men den ska tydligen asfalteras nu i sommar. Charmen med byn kommer försvinna tycker jag. På vägen hem stannade vi i Lefkos för att bada, det var en sandstrand, det var så varmt att man nästan brände sig. :P

 
Dag 6:

Vi solade och badade vid vår strand. Vädret var helt underbart precis 30 grader och jag tog många dopp i havet, vi trodde inte det skulle vara varmt nog men det var härligt. På kvällen gick vi runt lite och shoppade i huvudstaden, det blev en sjal, lite smycken som ni såg igår.

 
Dag 7:

Sista dagen i paradiset spenderades i solen på stränderna i vår by, lunch blev det på en liten taverna. Jag passade på att få lite mer sol och dagen avslutades på favoritstället uppe i backen. Sista middagen blev favorit i repris-kalamaris. Kvällen avslutades i baren på hotellet med en mojito och finalen i Champions League.

 

Dag 8:

Hemresedagen, det kändes trist och det var många timmar att slå ihjäl på flygplatsen, tro inte att det är någon stor som ex. Landvetter, nej då, de hade två incheckningsdisker, en säkerthetskontroll och en toalett som inte gick att låsa på. Vi fick sitta ute och vänta, vi stod som packade sillar för planet som skulle komma från Arlanda var försenat så det var 2 flygplanslaster som trängts ihop. Planet hade fått ett vattenläckage så inget kaffe och man fick hälla vatten från vattenflaskor i toaletten för att spola och för att tvätta händerna. Hemma möttes vi av lite regn och sol och femton grader. Jag ville inte komma hem.



Jag rekomenderar Karpathos starkt, jag har haft en underbar semester och önskar att jag hade kunnat stannat lite längre.
0 kommentarer