Skolans skeva värld

 
De senaste månaderna har jag blivit allt mer förbannand på dagens skola och nu känner jag att jag behöver skriva av mig lite. Själv studerar jag till lärare i historia och religion för högre åldrar, en utbildning på 4,5 år. Utbildningen i sig är inte mycket att hurra för, förväntningarna var höga hösten 2010 men trots många dalar under de tre senaste åren finns det toppar som gör att jag fortsätter. Toppar som består i möten med elever och andra lärare, som inspirerar och som gör att jag går från skolan med ett leende på läpparna och en känsla av att jag påverkat en annan människa. 
 
 
 
Situationen i Göteborg är kritisk. 90 lärare ska förlora sina jobb, samtidigt som vem som helst kommer in på en utbildning som ingen vill gå. Enbart tjugo stycken ska gå från det gymnasie jag själv gick på. Jag funderar om det är någon av de lärare som med sitt engagemang fick mig vilja bli lärare som måste gå.
 
Bördan på lärarna kommer att öka och vi studenter kommer, istället för att få tid att lära oss yrket ute på praktik, utnyttjas som oavlönade vikarier, för att vi vill elevernas bästa men även våra lokala lärarutbildare. Många av oss har redan stött på lärare under våra praktiker som gått in i väggen. Hur blir det då sen, när arbetsbördan ökar ännu mera? Vårt mål som lärare är ändå att eleverna ska uppnå kunskapskraven och gå ut med ett godkänt betyg. Redan från första terminen på Göteborgs Universitet fick jag upprepa mantrat, eleven i centrum och jag vill att det ska förbli så. 
 
Fast det är inte så lätt, då en gymnasieskola "glömt" undervisa i religion. Hur man nu kan göra det? Det känns som ett slag i magen. Jag studerar i 4,5 år för att bli lärare och sedan där man verkligen borde veta att religion A är ett obligatoriskt ämne, så glömmer man av det. Det är varken rättvist mot lärare, för de kan ju knappast ha en behörig lärare i religionskunskap, eller mot de elever som ska läsa in en kurs på en vecka för att kunna ta studenten. Det känns som man missar det viktigaste. Det viktigaste är inte betyget utan att man har de kunskaper som ämnet kräver. 
 
Det måste ske en förändring i Göteborg. Lärare måste låtas vara lärare. Utbildningen för att bli lärare måste bli bättre. Skolan är en plats där vi skapar barns framtid. Låt oss inte förstöra den, låt oss hjälpa dem att göra den ännu bättre! 
2013 GU Göteborg gymnasie lärarutbildningen skola
1 kommentar
Sara Carlsson

Fick lite gåshud när jag läste! PUSS

Svar: Vad söt du är! Glad att jag har en trogen läsare! ;) PUSS <3
Erika